Je onderneming heruitvinden op je 52ste: wat een ongelooflijke kans!

Vorig verhaal Volgend verhaal

De Love achter het leiderschap van Stéphane Sertang

Mijn drijfveer? Voortdurend bijleren, niet blijven stilstaan. Onze onderneming ondergaat momenteel een ware metamorfose: we stappen geleidelijk uit de import en export van luxewagens en concentreren ons voortaan op duurzame projecten op het vlak van mobiliteit, vastgoed en energieopslag. Mijn eigen bedrijf heruitvinden op mijn 52ste, dat is toch geweldig!

We zijn nu nog met 50 in plaats van met 300, maar we hebben energie voor 1.000!

Ik heb een aantal jonge mensen binnengebracht in het bedrijf, want we wilden altijd al investeren in de jongere generaties. Zij geloven erin dat we de wereld beetje bij beetje kunnen veranderen als we allemaal ons steentje bijdragen. En door met hen te spreken, beseften we dat er verandering nodig was.

We zijn vandaag nog met 50 in plaats van met 300, maar we hebben energie voor 1.000. Er is geen routine meer. De enige zekerheid die ik heb en die me elke dag weer motiveert, is dat de ideeën van onze gepassioneerde medewerkers me blijven verbazen. En dat is echt fantastisch.

Ideeën uitwisselen is voor mij ontzettend verrijkend. Het contact met het team en met de klanten, het uitproberen van ideeën… Daar leren wij enorm veel uit. Als je kan vertrekken vanuit een concept om uiteindelijk iets anders te bekomen… dan wordt het boeiend. Zo kan je samen groeien.

Een ondernemer moet veerkrachtig zijn.

Het is belangrijk om aan te voelen op welk tempo je veranderingen doorvoert. Om de beste te kunnen zijn, moet je niet alleen de snelste, maar ook de slimste zijn. In sectoren zoals mobiliteit of bouw moet je ook rekening houden met andere belangrijke parameters, zoals de wetgever en de toezichthouder op de markt, die het project al dan niet begrijpen. Innoveren is dus één ding, maar dat ook nog kunnen uitleggen is even belangrijk. Je moet dus innovatief zijn, het bij het rechte eind hebben, èn ermee uitpakken op het goede moment, met de juiste argumenten.

Over Stéphane Sertang

  • Behaalde een diploma marketing en bedrijfsbeheer
  • 1998: nam de BMW-concessie over van zijn schoonvader
  • 1998 tot 2006: breidt zijn activiteiten uit met de overname van diverse concessiehouders en door verdeler te worden van prestigieuze merken zoals BMW (wagens en motoren), MINI, Volvo en Ferrari. Sertang is ook de exclusieve invoerder voor Rolls-Royce en McLaren voor België en Luxemburg
  • 2021: als CEO van Ginion group, met 12 autoconcessies, vormt hij zijn onderneming om naar een nieuw economisch model gebaseerd op duurzaamheid

Ik weet dat ik misschien niet meteen succes zal hebben met dit nieuwe project. Maar ik bereid me voor, en oefen. Dat kost tijd natuurlijk. Een ondernemer – en dat is ook het geheim van wie gemotiveerd is – moet veerkrachtig zijn. Het heeft geen zin om de eerste te zijn, je moet op het juiste moment komen. Ik vergelijk het een beetje met een biefstuk, waarop je moet duwen om te voelen of hij al gaar is, of nog rauw.

Gepassioneerde bedrijfsleiders versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek andere verhalen

Duurzaamheid, de enige weg naar een digitale samenleving.

Ontdek haar Love voor ondernemen Lees haar verhaal

Ondernemers zijn een force for good.

Ontdek zijn Love voor ondernemen Lees zijn verhaal