De passie achter het ondernemerschap van Marc Coucke

Ik ben in feite heel atypisch. Zo heb ik nog nooit een managementboek gelezen, behalve als het moest voor mijn studies. Ik ben ondernemer geworden door te beginnen ondernemen en ik word echt geïnspireerd door wat ik rondom mij zie. Daarom dat ik ook van alle sectoren probeer te weten te komen wat er daar gebeurt.

Dúrven, buiten de begane paden treden en zaken uitproberen.

Mijn mama zei altijd: ‘Neem met de rozen de doornen aan, wilt ge dat de rozen u niet ontgaan.’ Een roos zonder doornen is geen roos meer. Om mooie dingen te realiseren, moet je bereid zijn om zaken uit te proberen en tegenslagen te overwinnen. Als je onderneemt, gaat niks vanzelf. En toch is het ongelooflijk de moeite waard. Omwille van die mooie roos. Want hoe groter het risico, hoe groter de voldoening als het lukt.

Problemen boeien mij mateloos, want ze creëren opportuniteiten. We kijken dus naar een sector, ontdekken waar het knelt en beginnen dan na te denken: kunnen we daar een verschil maken? Waarvoor hebben ze ons nodig? En als we dan die problemen kunnen overwinnen, weten we dat we een verschil hebben gemaakt.

Mensen mooie momenten bezorgen, daar heeft de samenleving nood aan.

Ik ben een geboren entertainer, daarom dat ik zo graag investeer in leisure. Mensen mooie momenten bezorgen. Denk maar aan Pairi Daiza, SnowWorld, Compagnie des Alpes en nu ook padelvelden. Daarnaast zijn er nog 2 belangrijke investeringsdomeinen. De farma, omdat dat onze basis is natuurlijk. En duurzaamheid. En een stuk vastgoed natuurlijk, maar dat doet iedereen en dat is saai… Maar anders ben je geen Belg hé.

We bieden graag toegevoegde waarde. In bad times, door samen te zoeken naar oplossingen, en in good times, door na te denken over een extra dimensie.

Ik haal daar energie uit, bedrijven zien groeien.

Ondernemen zit in mijn DNA. Zet mij met een groep zielsverwanten rond de tafel om samen plannen te smeden en ik ben gelukkig. Vandaag is dat – zelfs tijdens mijn vakantie – een dagelijkse reflex: ik zie overal businessplannen in (lacht). M’n enthousiasme is misschien een stukje aangeboren, maar komt grotendeels voort uit het feit dat ik zeer graag doe wat ik doe: ik vind het super om die ervaring door te kunnen geven aan jonge mensen.

Het draait daarbij zeker niet enkel om winstmaximalisatie. We investeren momenteel in 42 bedrijven, we proberen hen vooral te helpen om de juiste richting uit te gaan en de juiste strategie te kiezen. Als mensen zich amuseren en als ik het goed aanvoel, zoals bij Pairi Daiza, is dat voor mij ook een dividend.

Over Marc Coucke

  • Startte met een studievriend het farmabedrijf Omega Pharma op

  • Richtte na de verkoop daarvan Alychlo op, een investeringsbedrijf vernoemd naar zijn dochters

  • Investeert hoofzakelijk in drie domeinen: farma, leisure en duurzaamheid

Gepassioneerde ondernemers versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Een droom realiseren, is makkelijk. Er één hebben, is moeilijker.

Een bedrijf heeft mannelijke én vrouwelijke waarden nodig.

Familiewaarden en internationale ambities gaan samen.