De passie achter het leiderschap van Kurt Crollet

Het avontuur drijft mij elke dag. En dat heb ik als CEO van een internationale steel trader te over. Wij zijn continu op pad om nieuwe markten te ontdekken, andere culturen te exploreren en nieuwe mensen te leren kennen. Zelfs na jaren ervaring kan ik nog steeds verwonderd zijn over die dingen. Daardoor doe ik mijn werk enorm graag, en ben ik ook trots op mijn bedrijf. Dat maakt me niet zozeer een rijke ondernemer, maar vooral een rijk persoon.

Als steel trader matchen wij vraag en aanbod op de internationale staalmarkt. In markten waar iedereen dezelfde businesstaal spreekt, zoals Europa en Noord-Amerika, is er geen probleem. Maar ‘you need to be needed’, en dus springen wij in ‘het gat’ van complexe markten. Afrikaanse bedrijven in contact brengen met Chinese. Of Turkse met Braziliaanse. Die markten kennen wij als onze broekzak.

Steel trading lijkt een koud beroep, maar dat is het allesbehalve.

Wij werken enkel met ‘human assets’. Mensen maken onze business, en dus is persoonlijk contact heel belangrijk. Dat is dé reden waarom wij de hele wereld rondreizen. Wanneer je helemaal naar Burkina Faso vliegt, om daar door het stof naar de machines van een klant te kijken, dan bouw je pas een persoonlijke connectie op. Of in Afrika een man bezoeken die je trots zijn magazijn vol buizen toont, dat raakt je.

De afgelopen twee jaar hebben we amper kunnen reizen. Desondanks hebben we van achter onze computer mooie cijfers behaald. En toch geloof ik dat reizen hierna weer belangrijker dan ooit gaat worden. Nu zat iedereen in hetzelfde schuitje, en gaan velen er van uit dat persoonlijk contact minder nodig is. Wie dan dat persoonlijk contact snel weer oppikt, kan zich differentiëren.

Staal zit middenin het economische weefsel.

Er gaat geen dag voorbij of ik hoor onderweg naar het werk iets in het radionieuws dat impact heeft op onze business. Staal is overal. In de economie, in de politiek, maar ook als je rondkijkt in het dagelijkse leven. Het is na olie het meest verhandelde product ter wereld. En het zijn vooral ontwikkelingslanden die er veel nood aan hebben: voor wegen, bruggen, waterzuiveringsstations, en noem maar op. Als je dan ziet dat zo’n land daar beter van wordt, dan is de businessman in mij vooral ook een tevreden mens.

De CEO waarnaar ik het meeste opkijk? Bruce Springsteen.

Ik hou ervan biografieën te lezen om te ontdekken wat mensen drijft. En ook van personen buiten de businesswereld kan je veel leren. Bruce Springsteen, bijvoorbeeld. Hoe hij zich al veertig jaar omringt met supergetalenteerde muzikanten. Stuk voor stuk creatieve ego’s, maar hij laat ze als één ploeg fantastische dingen maken. En tot op de dag van vandaag toeren ze bijna allemaal nog steeds met dezelfde passie en hetzelfde geluk de wereld rond. Supermooi en inspirerend.

Je hoeft geen bedrijfsleider te zijn om entrepreneurship te tonen. Dat vind ik ook belangrijk binnen ons bedrijf. ‘Intrapreneurship’ noemen we dit. Een jonge werknemer die gestimuleerd wordt om met z’n eigen ideeën en projecten te komen, die herkent later ook opportuniteiten. Soms ontstaan die heel toevallig. Maar je moet die kunnen vastpakken en cultiveren. Zo’n gasten mijn raad in de praktijk zien omzetten en hen zien groeien in hun rol, daar word ik gelukkig van.

Over Kurt Crollet

  • Sinds 2001 CFO, en sinds 2009 CEO van steel trader Steelforce

  • Voorheen 10 jaar actief in de bankensector

  • Opereert overal ter wereld, met kantoren in China, Hong Kong, Indonesie, Dubai, Turkije, Oekraïne en India

Gepassioneerde bedrijfsleiders versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Kwaliteit is de rode draad.

Nieuwsgierigheid is de motor van innovatie.

Een bedrijf heeft mannelijke én vrouwelijke waarden nodig.