De passie achter het ondernemerschap van Jo De Wolf

Het gaat hard in de logistieke vastgoedsector. In de Benelux gebeurt 12% van de aankopen vandaag online. In het VK en de VS is dat al 25%. E-commerce blijft groeien, en zeker de laatste kilometer wordt steeds belangrijker. Dat niet geloven, zou naïef zijn.

De logistieke vastgoedsector staat voor enorme uitdagingen. Zomaar ‘koetjesland’ blijven aansnijden, of steeds meer bestelwagens de weg op sturen, wordt stilaan onverantwoord. Er zijn nieuwe oplossingen nodig op lange termijn: op een duurzame manier, voor de maatschappij, voor de mensen die er werken en op het vlak van mobiliteit.

Mijn definitie van groei is niet meer wat het ooit was.

Van 100 naar 200 gaan, dat was hoe ik vroeger groei omschreef. Maar ik ben zelf gegroeid. Vandaag zit groei vooral in ‘meerwaarde creëren’. Met creativiteit nieuwe duurzame oplossingen ontwikkelen. Op een intelligente manier omspringen met schaarse middelen. Die groei is zelfs een passie geworden.

We zijn van “belegger” geëvolueerd naar “ontwikkelende belegger”. Wij stappen nu veel vroeger in het verhaal, om zo meer positieve impact te genereren. Door mee aan de ontwerptafel te zitten. En meer in te zetten op de herontwikkeling van bestaande sites, bijvoorbeeld door oude fabriekssites te kopen, te saneren en er een innovatief concept van te maken. Het is veel creatiever geworden.

Doelen stellen zonder de weg ernaartoe te kennen, drijft innovatie.

Wij zijn het engagement aangegaan om logistiek vastgoed te verduurzamen. Concreet: de CO2-uistoot van onze bestaande én nieuwe gebouwen tegen 2030 verminderen met 55%. Een hele uitdaging als je weet dat 70% van de uitstoot komt van de bouwactiviteiten zelf. Maar het voordeel van doelen stellen waarvan je de weg ernaartoe nog niet kent, is dat het innovatie vooruit stuwt.

Wie vandaag relevant wil blijven in logistiek vastgoed, moet terug naar de stad. De afgelopen 100 jaar werd logistiek stelselmatig verder de stad uitgeduwd. De uitdaging vandaag is die goederenstromen op een duurzame manier terug samen te brengen in de stad. Om dan de laatste kilometer geconsolideerd met elektrische bestelwagens of cargobikes te beleveren.

Trots op ons Europees succes, én dat van onze Belgische concullega’s.

Ik heb het geluk in een sector actief te zijn waar je het verschil écht kan zien. Logistiek vastgoed staat er, het heeft een duidelijke functie en maakt een verschil voor zo veel mensen. Zoiets met een team mogelijk maken, dat is mijn belangrijkste driver.

Heel wat Belgische GVV’s hebben de afgelopen jaren ook de ontwikkelaarsrol op zich genomen en zijn zo grote spelers geworden in Europa. Mede dankzij de Belgische banken, die vastgoed altijd zijn blijven ondersteunen. Zo konden we blijven investeren in het buitenland, met Belgische middelen. Ik vind dat zeer belangrijk, en ik ben daar als Belg enorm fier op.

Over Jo De Wolf

  • Studeerde Toegepaste Economie aan de KUL, en is er nu zelf gastdocent

  • Behaalde een Master in Business Administration bij Vlerick

  • Werkt sinds 2010 als CEO voor Montea, een ‘ontwikkelende belegger’ in de logistieke sector

  • Is daarnaast ook Bestuurder van The Shift vzw, een Belgisch communityplatform rond duurzaamheid

Gepassioneerde ondernemers versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Wie niet duurzaam onderneemt, zal straks niét meer ondernemen.

Geëngageerd ondernemen is een must geworden.

Schoonheid is mijn motor.