De passie achter het ondernemerschap van Hanne Deneire

Mijn dagelijkse trigger? Ik wil zo veel mogelijk impact hebben. Voor mij start goed ondernemerschap bij de vraag: wat wil ik de maatschappij geven? In mijn geval luidt het antwoord: ik wil mensen – van peuters en hoogbegaafde kinderen tot volwassenen en dementerende bejaarden – met behulp van muziek verbinden. Ervoor zorgen dat ze door muziek meer zichzelf kunnen zijn en makkelijker met anderen kunnen connecteren. Die sociale impact is voor mij het allerbelangrijkste.

Ik was nog maar uit de pampers of de muziekmicrobe had me al te pakken. Ik ontdekte welke schoonheid muziek in deze wereld kan brengen. Toen ik 6 was, nam ik de andere vriendjes op straat mee op sleeptouw om choreografieën samen te stellen. Op mijn 13e wou ik al een opera componeren. En op mijn 16e ontwaakte de pedagoog in de kunstenaar. Zo ben ik beginnen lesgeven aan hoogbegaafde kinderen die met een depressie en suïcidale gedachten worstelen. Ik herinner me dat rond mijn 19 jaar kinderpsychologen en -psychiaters op me afstapten: ‘Maar hoe doe jij dat toch, om kinderen zo uit hun isolement te halen?’ Op míjn manier heb ik veel mensen en kinderen ‘out of the box’ begeleid. Daar liggen de grondvesten van House of Music. Om maar te zeggen, de onderneming is eigenlijk ontstaan uit pure passie als kunstenaar en uit liefde voor de pedagogie.

De toekomst is aan ondernemers die méér te bieden hebben dan het klassieke businessmodel.

Ik noem mezelf een ‘Impact Composer‘ of impactondernemer. Mijn rechtstreekse impact is namelijk alles wat telt. Dat is nu eenmaal de reden van mijn bestaan en waarvoor ik leef. ’s Ochtends kan ik opstaan met de vraag: ‘Bon, wat kan ik doen om vandaag bij te dragen aan mijn omgeving?’ Maar enkele jaren later rijst dan ook de vraag: ‘Hoe kan ik nog meer impact hebben, niet alleen in Antwerpen of in Lier?’ Dan komt de ondernemer in mij naar boven. Toen ik met House of Music in alle uithoeken van België vertegenwoordigd zat, dacht ik bij mezelf: ‘Ja maar, aan de andere kant van de wereld leven er ook kindjes. En zitten er ook professionele muzikanten.’ Ondertussen hebben we ambassadeurs in Mexico, Kenia, Kroatië… Dat is wat me voldoening geeft.

In bijna alles wat ik doe, ga ik op zoek naar het diepere niveau. Ik stel me de vraag: ‘Hoe kan ik met muziek iemands bewustzijn naar een hoger niveau tillen?’ Neem nu hoogbegaafde kinderen. Cognitief zijn ze heel erg voor op hun leeftijd. Maar waarom worden ze ongelukkig? Omdat ze emotionele en sociale aspecten niet met mekaar kunnen matchen. Mijn ervaringen met deze kindjes kon ik dan weer gebruiken om binnen te komen bij dementerende bejaarden. Een ander voorbeeld: waarom krijgen volwassenen een burn-out? Omdat ze van alles op hun bord krijgen dat niet met hun persoonlijkheid strookt. Muziek is steeds mijn taal, die voor de liaison zorgt, voor een eenvoudige verbinding. Die het emotionele, het cognitieve en het sociale – eigenlijk gans ons systeem – met elkaar connecteert. Die dementerenden bijvoorbeeld vlotter laat eten.

Een ongelooflijke gelukzak.

Een klassieke ondernemer kan je me allerminst noemen. Mijn eigen businessmodel heb ik zelf met vallen en opstaan en ietwat freewheelend ontwikkeld. Ik kan me niet vinden in de klassieke, economische modellen waarin winst bejubeld wordt. Laat ons zeggen dat ik het klassieke ondernemerschap geïnnoveerd heb met mijn eigen visie op ondernemen en een goeie dosis creativiteit. Want er moet meer zijn dan alleen geld en winstbejag. Groeien betekent voor mij niet: meer winst maken, maar wel: meer mensen begeesteren. Mensen doen groeien. Mezelf doen groeien en zo mijn onderneming en de wereld verder doen groeien.

Ik ben een ongelooflijke gelukzak dat ik in mijn leven al zoveel heel fijne, goeie mensen ben tegengekomen. Iedere mens die ik ontmoet is eigenlijk ook een beetje pedagoog voor mij. En daar ben ik heel dankbaar voor. Mijn waarden zal ik nooit overboord gooien. Geluk zit niet in materiële dingen. Da’s mijn advies aan elke ondernemer. Maakt een chiquere auto dan zoveel gelukkiger? Wat je bijdraagt aan de samenleving en teruggeeft aan de wereld: dat is voor mij geluk en goed ondernemerschap.

Meer weten over House of Music? Bezoek dan de website.

Over Hanne Deneire

  • Noemt zichzelf een ‘Impact Composer’ of impactondernemer en wil met muziek mensen met elkaar verbinden en laten groeien

  • Componeerde de muziek van de opera "Bonaparte" op een nieuw libretto van Tom Lanoye

  • Met haar start-up "Children are Composers" werd ze in 2018 geselecteerd voor het acceleratorprogramma Birdhouse

  • Auteur van het boek "Een andere Dementie in Muziek"

  • Auteur van de inspiratiegids "De Stem van ons Geheugen" (Music for Life 2011)

Gepassioneerde ondernemers versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Belgische bedrijven moeten in België verankerd blijven.

Onze meubelen zijn communicatievormen.

Ik heb geen onderneming. Ik ben mijn onderneming.