De passie achter het leiderschap van Eddy Duquenne

Wat mij drijft? Kinepolis heeft altijd al voor ‘the ultimate cinema’ beleving gestaan. Vandaag moeten we nog een stap verder gaan en onze klanten ook een ‘ultimate movie experience’ bieden. Dat betekent: hen gidsen door het bos van audiovisuele content. Er is zo veel content, op zo veel verschillende platformen. Men weet niet meer wat eerst te bekijken. Wij zijn aan zet om de sommelier van de film te worden. Om uit alle films die parels te selecteren, die bij ons het best tot hun recht komen. En hen die grand cru’s in één van onze zalen te laten degusteren.

Ik herinner me uit mijn jonge jaren dat ik naar de film in de Kinepolis op de Heizelvlakte ging. Net zoals de gemiddelde Belg ging ik ervan uit dat Kinepolis Brussel een kopie was van een of ander Amerikaans model. Het tegendeel is waar. Het zijn de Amerikanen die ons hebben gekopieerd, want Kinepolis Brussel is het eerste megaplex ter wereld. ‘Niemand is sant in eigen land’ zegt de uitdrukking, maar in de Verenigde Staten worden we nog altijd gewaardeerd als dé filmpionier. Bij ons ligt de bakermat van de moderne bioscoop.

À la recherche du temps perdu.

Sinds de pandemie ervaren we dat veel meer mensen van het leven willen genieten. Er is meer vraag naar luxegoederen. We zetten bewust meer in op – wat we noemen – ‘premiumisatie’, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de filmliefhebber. Men is ook bereid om meer te betalen voor een experience.

De cosy seat is ontstaan uit de gedachte dat men nooit naast een onbekende in de filmzaal wil zitten. Men liet dus een zetel tussen, die wij niet kunnen verkopen. Ik vergelijk het met de hoerastemming als de stoel van de buur is vrij gebleven bij het sluiten van de vliegtuigdeur, als de stoel van de buur is vrij gebleven. Vandaar het idee van de cosy seat, die ietsje duurder meer kost. Maar op een halfjaar waren ze snel terugverdiend. En uiteindelijk zagen we dat ook jonge koppeltjes op de zeteltjes met klapleuning afkwamen. Zo leren we steeds opnieuw uit de praktijk.

En of we nadenken over de volgende generatie van bioscopen. Onze laatst geopende Kinepolis in Leidschendam tussen Den Haag en Leiden bevat nu al de shop van de volgende generatie, die we ook nu weer wereldwijd zullen copy-pasten naar in onze andere filialen.

Trots kan een vonk voor innovatie zijn.

Het heeft altijd in ons DNA gezeten om een early adopter te zijn. Maar wat we cultiveren, is trots bij onze medewerkers. Ik wil dat ze trots zijn op ons bedrijf, maar ook op zichzelf. Daarom moedig ik hen voortdurend aan om met nieuwe ideeën op de proppen te komen: om klantentevredenheid of tevredenheid onder henzelf te verhogen, om bioscoopbezoeken efficiënter te doen verlopen, om meerverkoop te realiseren, noem maar op… En als ze dat doen, worden ze daarvoor beloond. Met bonussen, met een innovation award, maar vooral: met erkenning.”

In veel bedrijven zijn de succesverhalen te danken aan de CEO en zijn de mislukkingen de schuld van medewerkers. Zo werkt het niet bij ons. Samen met onze medewerkers gaan we op zoek naar dat ene detail. We laten hen als ondernemers nadenken. En zo gedragen ze zich ook. Zo lanceerde een medewerker in een Frans filiaal het idee voor een nieuwe zak voor de popcorn. Die zak kon onze popcorn tot tien dagen lang vers houden, terwijl we er één gebruikten die diat slechts drie dagen kon. De financiële impact op groepsniveau van de nieuwe popcornzak was gigantisch. Een dergelijk idee kon nooit aan de managementtafel ontstaan zijn. En dat is maar een voorbeeld om te illustreren hoe Kinepolis uitgegroeid is tot een zelflerende organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat collega’s fier aan hun (klein) kinderen vertellen welk slim voorstel ze voor de ganse groep hebben kunnen uitrollen. Dat is wat zorgt voor passie. Dat is de kracht van ons bedrijf en wat me een wow-gevoel geeft.

Over Eddy Duquenne

  • Sinds 2008 is hij CEO van bioscoopketen Kinepolis

  • Voorheen was hij manager bij Fortis Bank en CEO van toerismegroep Sunparks

  • Maakte van Kinepolis Group een dominante Europese speler en bouwde de groep verder uit met overnames in de VS en Canada

Gepassioneerde bedrijfsleiders versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Wanneer je op je 25ste CEO wordt, steek je veel op van de anciens.

Een droom realiseren, is makkelijk. Er één hebben, is moeilijker.

Eén mentor is meer waard dan honderd leiderschapscursussen.