De passie achter het leiderschap van Bernard Marchant

Mijn drijfveer is de maatschappij in beweging brengen. En in een mediabedrijf als Rossel kàn dat. Op een professionele manier omgaan met informatie is vandaag belangrijker dan ooit: het verschil tussen realiteit en fictie duiden, en aan de hand van de juiste informatie correcte analyses maken.

In de media werken is onze democratie beschermen.

Informatie is vandaag alomtegenwoordig. Er waren ook nog nooit zoveel mogelijkheden om deze te manipuleren. Wie vandaag in de media werkt, heeft de plicht om onze democratie te beschermen tegen leugens. Ik neem die maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer ernstig. En tegelijk is het een grote bron van motivatie.

Wie kiest voor ondernemerschap, kiest voor transformatie en verandering.

Adrenaline en actie zijn de motor van verandering. Dat betekent ook zaken in beweging zetten. Doelen stellen en ze proberen te bereiken in een wereld die constant in verandering is. Dat zorgt voor een positieve drive.

Ik heb het geluk in een business te zitten waar actualiteit centraal staat. Elke dag is een blanco canvas, en creëren we een nieuw product. Om ons product naar een hoger niveau te kunnen tillen, en het aanbod voor onze klanten te verbeteren in zo’n constant veranderende context, moeten we de juiste mensen inzetten. Onze belangrijkste prestatie van de afgelopen jaren is niet de digitale transformatie, maar wel de transformatie van onze organisatie en onze teams. Als je ons vak vergelijkt met pakweg 20 jaar geleden, dan zijn wij toch het meeste trots op de menselijke dynamiek waarmee het bedrijf die verandering aanpakte. Daardoor konden wij onze klanten meer aanbieden, en onze relatie met hen uitbouwen. En dat is precies waarvoor we het doen, wat ons motiveert en energie geeft.

Alle ondernemingen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Ik ben van het principe dat elke onderneming z’n verantwoordelijkheid moet nemen in het vakgebied waarin ze actief is. Voor ik in de media aan de slag ging, werkte ik ook in andere ondernemingen en hechtte ik veel belang aan ‘het nut’, het doel van mijn activiteiten.

Onze onderneming heeft haar eigen DNA. Mocht Rossel morgen een andere aandeelhouder krijgen, dan denk ik dat de onderneming sterk zou veranderen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat bepaalde waarden overeind zullen blijven bij de volgende generaties. Het allereerste wat wij trouwens hebben gedaan als familiebedrijf, was aan een schrijfster vragen om de waarden van de onderneming te verwoorden. Nog voor er een aandelenpact was, en nog voor er tools ontwikkeld waren. En dat was niet zo moeilijk. Wij hebben gewoon naar onze geschiedenis gekeken, wie wij waren, en dat vervolgens consequent naar de toekomst doorgetrokken. Die schrijfster heeft ons een zeer mooi verhaal bezorgd, dat het fundament vormt van onze waarden en van ons DNA.

Over Bernard Marchant

  • 1986-1997: maakt carrière bij de Olivetti-groep, waar hij vicevoorzitter Europa en CEO van Olivetti Frankrijk wordt

  • 1997-2000: lid van het directiecomité en directeur-generaal van Bekaert Merchant Products

  • 2000-2001: CEO van de Franse groep 9Telecom

  • Sinds 2001 aan het hoofd van Groupe Rossel

Gepassioneerde bedrijfsleiders versterken de Belgische economie en samenleving.

Ze verdienen alle lof. Én Love.

Belfius doet er alles aan om voor ondernemend België nóg meer te betekenen.

Ontdek
andere verhalen

Een bedrijf is nooit af.

Wie niet duurzaam onderneemt, zal straks niét meer ondernemen.

Kantoorgebouwen zijn allesbehalve passé.