Wij helpen steeds meer Belgische talenten om van hun ideeën een succes te maken.

Jean-Pierre Lutgen, Ice-Watch

Wanneer Jean-Pierre Lutgen in 2007 Ice-Watch opricht, wordt hem een kortstondig succes voorspeld. En kijk: tien jaar later is het een wereldspeler! Vanuit het niets en met weinig kapitaal gaf hij een ferme trap in het mierennest van de uurwerkindustrie. Met meer dan 20 miljoen verkochte horloges werd deze Ardennees een van de leiders in zijn sector. Zijn motto? Change, you can!

Jean-Pierre Lutgen had in de voetsporen van zijn vader Guy kunnen treden en in de politiek kunnen stappen. Hij koesterde echter andere ambities. Zijn droom? Ondernemer worden en de wereld veroveren. Zijn eerste baan: promotieartikelen verkopen. Een interessant, maar beperkt vak dat hem op ideeën zou brengen. “In het begin verkocht ik reclame-uurwerken en armbanden van silicone”, legt de ondernemer uit. “De zaken gingen goed, maar toch vond ik dat er iets ontbrak. Ik wou mijn eigen merk ontwikkelen en toegevoegde waarde creëren.” In 2007 lanceert hij ‘Ice-Watch’ (Ice voor de puurheid, Watch voor de uurwerken), om kwaliteitshorloges met een sterke persoonlijkheid en een vernieuwend design te ontwerpen, te produceren en wereldwijd aan de man te brengen. “Ik testte onze eerste collectie bij mijn kapper. Met succes!”

Een sterk concept, een winnende strategie

Ambitieus is hij altijd geweest, Jean-Pierre Lutgen. Hij voelt dat hij het juiste product op het juiste moment vond. Maar hoe moet hij die oververzadigde markt penetreren? Hij heeft geen enkele ervaring in de uurwerkindustrie. En weinig kapitaal. Bastenaken is ook Parijs of Milaan niet… Veel handicaps om te beginnen, maar die zet hij een voor een om in sterke punten. “Ik belandde in dit traditionele milieu met een frisse kijk en stelde betere voorwaarden voor. We hebben zo de nieuwsgierigheid van de distributeurs geprikkeld en alle codes doorbroken. Om ons te onderscheiden, ontwikkelden we een sterk concept. Het is enerzijds gebaseerd op verandering dankzij betaalbare prijzen (vanaf 59 euro), een zeer gevarieerd kleurengamma en designs die passen bij de activiteiten van de dag. Anderzijds steunt het op een sterke identiteit in de verkooppunten met ons stapelbare dozen in allerlei kleuren.”

2009: the big boom

Na twee jaar afzien, besluit hij hoog spel te spelen en neemt hij deel aan ‘Baselworld’, de internationale uurwerkbeurs in Bazel. “Mijn vrouw leent me 30.000 euro, want ik was blut. Maar ik moest dit risico nemen om distributeurs en journalisten uit de hele wereld te ontmoeten en er zo zeker van te zijn of het wel de moeite loonde dit avontuur verder te zetten. En de return was heel positief.” Dankzij zijn flair slaagt Jean-Pierre Lutgen erin zijn netwerk uit te bouwen en grote contracten binnen te rijven. Zonder kapitaal om producties te financieren, durft hij zijn toekomstige verdelers zelfs een ‘deposit’ van minstens 50.000 dollar te vragen in ruil voor exclusiviteit. “In zes maanden tijd slaagde ik erin meer dan 1 miljoen dollar op te halen. Ik was gered!”

Wereldwijd succes

Na tien jaar groei doet Ice-Watch het prima. De Ardense onderneming telt meer dan 60 werknemers, realiseert 40 miljoen euro omzet en verkoopt jaarlijks meer dan 1,2 miljoen horloges. Ze dankt haar succes aan de visie, de energie en het buikgevoel van haar oprichter en natuurlijk ook aan haar dynamische teams. “Door ambitieuze doelstellingen voorop te stellen, kan je het maximum halen uit je capaciteiten en vooral veel voldoening putten uit al wat je onderneemt. Als je de lat voor jezelf niet hoog genoeg legt, zal je nooit je grenzen leren verleggen. Je mag ook nooit twijfelen aan jezelf, want alles is mogelijk…”, benadrukt Jean-Pierre Lutgen. “Ik heb nog een ander basisprincipe: probeer veel te doen met weinig! Om opgewassen te zijn tegen de multinationals, probeer ik mijn marketinginvesteringen altijd te optimaliseren om een maximale exposure te bereiken zonder teveel uit te geven. Zo ben ik erin geslaagd partnerships aan te gaan met showbizzsterren en sporthelden, zoals David Guetta, Philippe Gilbert, Florent Manaudou... En uiteraard benut ik alle mogelijkheden van sociale media, om steeds dichter bij mijn klanten te geraken… Mijn doel? Emoties opwekken!”

Ice-Watch en Belfius, een vertrouwensrelatie

"Ik voelde een nieuwe wind waaien bij Belfius, dat heel dicht bij de ondernemers staat"

Wie succesvol zaken wil doen, moet met zijn partners nauwe banden smeden die op vertrouwen berusten. “We werken nog maar twee jaar met Belfius, maar onze relaties hebben al een bijzonder professioneel niveau bereikt, onder meer in het kader van vastgoedleningen, valutatransacties en –uiteraard – ons dagelijks financieel beheer… De Belfius-teams volgen de dossiers heel proactief. Reden genoeg voor mijn vrouw en mezelf om ook privéklant te worden. Belfius is bovendien een digitale voortrekker, wat voor ons heel belangrijk is, want zo kunnen we 24/7 in contact blijven, zelfs vanuit het buitenland.”

En wat is uw project? Kom er met ons over praten!

Bent u ...

een starter?

Een eigen zaak opstarten is een formidabel avontuur! Waar heel wat bij komt kijken. Klaar om de sprong te wagen of nog aan het twijfelen? Of sta je al iets verder en wordt het tijd om op kruissnelheid te komen? Samen vinden we de juiste oplossingen.

een kmo-er, zelfstandige of vrije beroeper?

Uw lokale Business-specialist begeleidt u graag bij de financiële uitdagingen die komen kijken bij het runnen van uw zaak én bij de opbouw van uw privévermogen. Zodat u zich kunt concentreren op uw klanten en uw bedrijf. En winst kunt maken.

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.