Wij helpen steeds meer Belgische talenten om van hun ideeën een succes te maken.

Eric Everard, Artexis Easyfairs

Gepassioneerd als hij is door de organisatie van beurzen, richt Eric Everard in 1997 Artexis op. En met succes. Maar het is Easyfairs, een revolutionair lagekostenconcept, dat zijn leven zou veranderen. In enkele jaren tijd werkte dit Belgische bedrijfje zich op tot de nummer 1 van de privésector en zelfs tot de top 20 van de wereld. Maar op zijn 53e wil Eric Everard het daar nog niet bij laten!

De CEO van Artexis Easyfairs begon zijn carrière op zijn 12e, toen hij cavia’s kweekte om wat zakgeld te verdienen. Onder impuls van zijn ouders kocht hij later aandelen op de beurs, werd hij fietsenmaker, krantenbezorger… Van jongs af aan ondergedompeld in het ondernemerschap, kon deze visionair opportuniteiten altijd al omzetten in commerciële successen. Toen de UCL hem bv. vroeg zich te ontfermen over een krantje voor de faculteit economische wetenschappen, maakte hij er een globaal communicatieconcept voor studenten van, dat hij vervolgens doorverkocht aan een grote groep. “Je hebt geen idee nodig om te ondernemen”, legt Eric Everard uit. “Weten wat je gaat doen, is niet zo belangrijk. Wat je ontdekt in de markt, dát is belangrijk! En je flexibiliteit om snel te reageren op situaties. Toen ik merkte dat uitgever geen winstgevend beroep is, opteerde ik voor de handelsbeurzen. Ik heb mijn lot niet gekozen, het lot heeft mij gekozen.”

Ten dienste van de gemeenschappen

Eric Everard bleef carrière maken, als gedelegeerd bestuurder van Reed Exhibitions Benelux en als directeur van Reed Midem in Parijs. Daarna volgde een sabbatjaar… om de geboorte van zijn kindje beter te kunnen voorbereiden. Want in 1997 wordt Artexis geboren. Het bedrijf groeit gestaag door zowel overnames als uitbreidingen van ondernemingen.

Vandaag is de Belgische kmo een wereldgroep met meer dan 750 werknemers, gespecialiseerd in de organisatie van beurzen en evenementen (217/jaar) en in het beheer van expohallen en congrescentra (in 19 landen). “Beurzen organiseren doe je niet om geld te verdienen, maar omdat je gemeenschappen wil dienen”, zegt de Manager van het Jaar 2012 enthousiast. “Onze opdracht? Een unieke ervaring creëren en het leven van onze bezoekers transformeren. Onze slogan? Visit the future! De belofte om ons 100% in te zetten om hen de nodige instrumenten en kennis te geven, zodat ze de toekomst beter begrijpen. Een beurs is het moment waarop een hele gemeenschap communiceert, leert, zich amuseert… In een steeds virtuelere wereld – we investeren zwaar in onze digitale transformatie – krijgen die ‘real life social media’ meer dan ooit bestaansreden!”

Easyfairs, de revolutie

“Ik word groter door mijn successen, ik leer van mijn fouten.”

In 2004 lanceert Eric Everard met grootse ambities EasyFairs, een revolutionair concept van lagekostenbeurzen. “Als een Belgisch bedrijf de grens wil oversteken, moet het eerst leider zijn in eigen land. Pas daarna kan het buitenlandse klanten toegevoegde waarde bieden. En dat is precies wat we gedaan hebben! Met Easyfairs organiseren we hypergespecialiseerde tweedaagse beurzen en geven onze exposanten de kans er hun klanten en prospects te ontmoeten op een stand van 12m2 kant-en-klaar voor 2.000 euro, alles inbegrepen. Kortom, de ideale formule voor duizenden kmo’s die de beursformule jaren geleden al opgaven wegens tijdsgebrek, te weinig personeel en een te klein budget! Dankzij die innovatie hebben wij, kleine Belgen, ongelofelijke posities kunnen innemen in Duitsland, Nederland, Finland… Ook al verklaart dit sterke concept onze groei, het verklaart niet noodzakelijk het succes van onze onderneming. Dat succes hangt samen met mijn 2 obsessies: de tevredenheid van mijn beursbezoekers en het welzijn van mijn medewerkers”, preciseert Eric Everard. “En om te winnen, moet je aanvaarden dat je soms verliest! Probeer hard, riskeer veel, stop snel… en probeer iets anders. Ik ben groter geworden door mijn successen en ik heb geleerd van mijn fouten”.

Ondernemers zijn welkom bij Belfius

“Ik praat niet meer met dezelfde bank als 3 jaar geleden”, legt Eric Everard uit. “Toen we in 2016 op zoek gingen naar een financiële partner voor een heel grote overname in Nederland, kwam Belfius in the picture. Met de komst van Marc Raisière aan het hoofd van de bank voelde ik dat Belgische ondernemers opnieuw welkom zijn bij de bank. We vroegen dus kredieten aan en maakten van de gelegenheid gebruik om al onze bestaande kredieten te herschikken.”

Vandaag speelt de 100% Belgische bank haar rol van katalysator van Belgisch talent volop. “Bij Belfius helpt het ingezamelde kapitaal de ondernemers bij de ontwikkeling van hun projecten. En aangezien alles in België wordt beslist, krijgen we sneller antwoord op onze vragen”, voegt Eric Everard eraan toe. De ondernemer verwacht van Belfius een hechte vertrouwensrelatie, snelle beslissingen en steun in tegenslagen. “Ik heb altijd gezegd wat ik ging doen, en gedaan wat ik gezegd had. En wanneer dat onmogelijk was omwille van redenen buiten mijn wil om, belde ik altijd eerst mijn bankier. Geld lenen is zeker zijn dat je terugbetaald wordt. De bank zal een onderneming dus geen geld lenen als ze er geen nauwe relatie mee heeft. Het vraagt tijd om dat op te bouwen. En als we op een dag voor onaangename verrassingen komen te staan, hoop ik dat mijn bankier er is om me te zeggen: hou vol, we blijven in u geloven, in goede en in kwade tijden.”

En wat is uw project? Kom er met ons over praten!

Bent u ...

een starter?

Een eigen zaak opstarten is een formidabel avontuur! Waar heel wat bij komt kijken. Klaar om de sprong te wagen of nog aan het twijfelen? Of sta je al iets verder en wordt het tijd om op kruissnelheid te komen? Samen vinden we de juiste oplossingen.

een kmo-er, zelfstandige of vrije beroeper?

Uw lokale Business-specialist begeleidt u graag bij de financiële uitdagingen die komen kijken bij het runnen van uw zaak én bij de opbouw van uw privévermogen. Zodat u zich kunt concentreren op uw klanten en uw bedrijf. En winst kunt maken.

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.